Tesztek

Ronda, de praktikus - Piaggio Liberty postásrobogó
Ronda, de praktikus - Piaggio Liberty postásrobogó
2014-06-02

A csomagszállításra átalakított Piaggio Liberty a motoros világ igavonó szamara, ennek megfelelően el kell neki nézni, hogy valószínűtlenül ronda. Ha viszont munkáról van szó, nem ismeri a tréfát.

- Van egy vicces Libertynk, nincs kedved kipróbálni? - hívott fel Levente, aki Vespa, Piaggio és Gilera márkájú robogókkal szokott megkínálni.

- Liberty? Az már volt nálunk, ez miért vicces?
- Gyere csak el érte, majd meglátod.


Hát így történt, hogy amikor a Gyáli úti robogós központ elé kanyarodtam, két igencsak vidám szobafestőnek látszó úr állt körbe egy zöld valamit. Annyit még csak adaléknak, hogy a robogókereskedés mellett egy festékáruház van, ezért viszonylag nagy számban fordulnak elő a környéken szobafestőnek látszó urak, de ilyen vidámakat eddig nem láttam.

A zöld valamiről kisvártatva kiderült, hogy egy robogó, amelyet ránézésre egy oroszlánketreccel kereszteztek, de valójában a világ egyik legpraktikusabb kétkerekűje. Ez persze csak némi magyarázat után derül ki, addig viszont mindenki kineveti szegényt, ahogy tettem én is. Levente valószínűleg már megszokhatta: kijött a nagy hangoskodásra, és rezzenéstelen arccal mutatta sorra azokat a változtatásokat, amelyek után az amúgy kecses kis Libertyből egy teherhordó szörny lett.

A megerősített, bumfordi első villák úgy meredeznek a motor előtt, mint két munkától bedagadt visszeres vádli, cserébe viszont elbírják azt a pluszterhet, amit a motor orrára lehet aggatni. Az első kosarat közvetlenül a vázhoz rögzítették, elvileg 12 kilogrammos teherbírást ad meg rá a gyár, ám meg sem kottyant neki, amikor próbaként ráültem. Persze 85 kilóval a motor elején nem lehet közlekedni, de jó tudni, hogy nem törik le az első nehezebb batyutól. Az első csomagtartó miatt át kellett alakítani a Liberty világítását, amit úgy oldottak, meg, hogy az eredeti lámpa helyét leburkolták, és egy buszlámpaszerű valamit raktak a csomagtartó alá - mint Mr. Bean alkalmi zsákmányán. Hasonlóan jártak el az indexekkel is, amelytől igencsak furcsa fizimiskája lett a robogónak, kicsit pontosabban fogalmazva: nagyon ronda.

A motor fenekén egy még nagyobb rácsos vastraverz vonja magára a figyelmet, ahová - a gyár szerint - 23 kilónyi csomagot pakolhatunk, ám a vázhoz rögzített csomagtartó itt is gond nélkül elbírta a súlyomat. Teljes terhelés mellett tehát igencsak megnőhet a Liberty tömege, ezért - a combosabb első villa mellett - megerősítették még a teljes vázat, az oldaltámaszt és biztos, ami biztos egy rögzítőféket is kapott. Az összképet egy levelibéka-zöld szín teszi teljessé, amelyből már sejteni lehet, hogy ezzel a konfigurációval a Magyar Posta kegyeit próbálták megnyerni.

Olaszországban egyébként az állami posta hasonlóan átalakított Libertyket használ, csak ott 125 köbcentis változatokkal hordják a leveleket, és a levelibéka-zöld helyett élénksárga színben virítanak, ami nem sokat tesz hozzá az esztétikai élményhez, de ahogy erről már volt szó korábban is, ez nem szempont. A 125 köbcentis változat nem mellesleg jóval szerencsésebb választás, ugyanis hiába volt kiszedve a fojtás az ötven köbcentis, négyütemű tesztmotorból, így is a kötelező minimumot nyújtotta a budapesti húsdarálóban. A Lágymányosi hídon átérve sikerült 70 km/óra környékére feltornázni a sebességmérő mutatóját, azonban még így is érezhetően feltartottam a mögöttem negyven centire haladó sóderszállító Kamazt, ami kicsit nyomasztó élmény volt.

A városi közlekedést tovább nehezíti, hogy a méretes csomagtartók miatt nehezebben férünk el az autók között, bár egy kis megszokással és rutinnal hamar hozzászokhatunk az átalakított Liberty méreteihez. A külső csomagtartókon túl még a nyereg alatti kis üreggel lehet számolni, ide ugyan egy zárt bukósisak nem fér be, de egy nyitott már igen, és egy robogós szempontjából ez a lényeg.

Az importőr reményei szerint pizzafutárok, motoros futárok és egyéb kiscsomag-szállításban érdekeltek fogják venni a cipekedésre felkészített Libertyt, amelyért jelenleg bruttó 600 ezer forintot kérnek. Ez idáig érthető logika, csak ameddig az ötven köbcentis alapkivitel 400 ezer forintba kerül, nem hiszem, hogy tömegesen választanák az áruszállító változatot, és marad a jó öreg házi megoldás: egy vastag celluxszal is ott marad a pizzás doboz a motor fenekén. Legalábbis egy darabig.

Forrás: origo motor

Korábbi tesztek



PIAGGIO MP3 500 BUSINESS LT (Totalbike teszt)
2018-02-09
PIAGGIO MP3 500 BUSINESS LT (Totalbike teszt)
A gyáváknak meg ott az autó.
A Piaggio bemutatta az új multimédia platformját az X10-esen
2012-07-10
A Piaggio bemutatta az új multimédia platformját az X10-esen
A Piaggio lerántotta a leplet a fedélzeti multimédia rendszeréről, melynek segítségével iPhone-t lehet csatlakoztatni az X10-es maxi robogóhoz.