Tesztek

Cappuccino Racer - Vespa GTS i.e.
Cappuccino Racer - Vespa GTS i.e.
2012-03-29

A Vespa GTS 250 i.e. személyében a GS szellemét kívánja megidézni a gyár, azét a robogóét, mely több, mint fél évszázaddal ezelőtt felrázta a robogópiacot szendergéséből, és első 150-es robogóként átlépte a 100 km/h-t. Elsöprő sikerét annak köszönhette, hogy a sportos használatot és a kényelmes utazást egyaránt lehetővé tette.

A GTS Vespa hasonlóan kitűnő jószág. De ne szaladjunk ennyire előre, inkább tegyük azt, amit mindenki, aki megpillantja: gyönyörködjünk a részletekben. Az egész motor szívvel-lélekkel lett tervezve, és a retro külső high-tech belsőt takar. Minden nagyon praktikus rajta. Itt van rögtön a nagy hátsó lehajtható csomagtartó, vagy a bőséges helyet kínáló sisakrekesz, amelybe két nyitott vagy egy zárt sisak és némi holmi együttesen is elfér. További érdekessége a rekesznek, hogy egy mozdulattal kivehető a műanyag teknő. Alatta pedig ott található a motor teljes pompájában, vagyis jól hozzáférhető, ha éppen szerelésre szorulna a négyütemű, négyszelepes, befecskendezéses erőforrás, amely az Euro 3-as normáknak is megfelel. Itt azonban még mindig nincs vége a meglepetéseknek, ugyanis az ülés alsó felén található zsebből egy üléshuzat hajtható ki, amely esőben megvédi a különlegesen erezett és ergonomikus pilóta- és utasülést. A sisak-tartó rekesz kinyitásáért egy kis elektromos zár felelős; nem kell többé a kulccsal babrálnunk, hogy az ülést előrehajtsuk, elég egy kis kapcsolót megnyomni a műszerfalon, és már old is a zár, amikor a gyújtáskapcsolóban van a kulcs. Ha a tűzpirosban pompázó GTS-t szeretnénk körbejárni, s integrált indexeit és az első sárvédőjén található króm díszcsíkot szemügyre venni, akkor ehhez tetszés szerint akár középállványra, akár oldaltámaszra tudjuk helyezni a motort. Bal oldalon a padlólemeznél még egy rögzítőfül is helyet kapott, amely jó szolgálatot tesz, ha épp le szeretnénk láncolni. A pajzsban is található egy tárolórekesz, amely szintén nem mondható szűkösnek.

A praktikus részletek bűvöletében nyeregbe szállunk, ahol rögtön szembetűnik a sajátos műszerfal és a minőségi kapcsolók. A legizgalmasabb részlet nem is a digitális fordulatszámmérő vagy a külső hőmérsékletet is mutató információs panel, hanem a visszajelző lámpák. Kis üveg-buborékok (hasonlatosak egy ellipszoid fényszóróhoz), amelyekre pillantva az ember először csak egy sötét hátteret lát. Amikor felgyulladnak, csak akkor látszik a színük és a kis ikon, amelyet rejtenek.
Az első pillanattól kezdve, ahogy az ember elindul a GTS-sel, világossá válik, hogy valóban a GS két legendás karakterét örökölte: dinamikus és kényelmes. A motor nagyon könnyedén indul, kulturáltan, csendesen és vibrációmentesen jár, ráadásul szépen veszi a gázparancsokat minden fordulaton. A 250 köbcentis erőforrás nagyon határozottan tol, és késlekedés nélkül követi a gázmarkolat minden változását. Egyenletesen adja le teljesítményét minden tartományban. Kiszámítható viselkedése miatt nem okoz gondot a városi közlekedés. Futóműve nayon feszesre van hangolva, de szerencsére állítható. Ilyen állapotában az összes kis útegyenetlenségről beszámol a pilótának.

Viszont kanyarokban nagyon stabil és jó visszajelzést ad minden körülmények között. Fékezésnél és gyorsításnál is partner, de mégis a gyors fordulókat szerti a legjobban. A váz kellően merev, és az irányíthatóság is dicséretet érdemel. Nem kell birkózni, semmilyen erőkifejtést nem követel meg a kanyarodás, csupán kigondolja a pilóta az irányt, és a motor arrafelé indul el. Mind egyenesben, mind kanyarban (legyen az nyújtott vagy szűkebb) stabilan fekszi az utat a gTS, és eltántoríthatatlanul tartja az irányt. Egyedül az első féket érheti némi kritika a fékkar szokatlan viselkedése miatt. Az ABS az első féket szabályozza,    a hátsó fék behúzásával pedig mind a két féket működteti a kombinált fékrendszer. Ennek köszönhetően, ha a hátsó féket húzzuk be, akkor bődületes lassulást érhetünk el a pontosan adagolható és határozott nyomáspontú fékkarral. Ebben az esetben azonban a hátsó kerék akár blokkolhat, és meg is csúszhat. Az első fék teljesen más. Az ABS nem engedi megcsúszni a kereket, és nagyon finoman szabályoz. Még laza talajon sem csúszik meg az első kerék, viszont a fékkar érdekesen működik. Nagyon bent kezd el fogni, és a fékszervónak köszönhetően változik a nyomáspontja. A nagy holtjáték mellett meg kell szokni, hogy a fékszervo a kar behúzásakor bekapcsol, majd amikor kiold, a behúzott kar még beljebb esik. Minden első fékezés pedig mechanikai zajt produkál. A jó hír viszont az, hogy ha megszoktuk a fékkar kicsit furcsa természetét, könnyedén tudunk nagyokat fékezni, mivel a fékhatás elképesztően jó. Sem ebben, sem a motor teljesítményében, sem pedig a kezelhetőségben nem lehet kivetnivalót találni. Jó tulajdonságai, szépsége és olaszos temperamentuma a GTS-t nemcsak a GS méltó utódjává, hanem a robogózást igazi szenvedéllyé teszi.

Kovács Patrik

Korábbi tesztek



VESPA PRIMAVERA 125 I-GET – 2017. (Totalbike teszt)
2018-02-09
VESPA PRIMAVERA 125 I-GET – 2017. (Totalbike teszt)
Új Vespáról írni kicsit szívás, ugyanis a svungos fejlesztések általában a Piaggio csoport más márkáinál csapódnak le, az újságíró pedig izzadhat, hogy mit írjon az új színről és krómcsíkokról. Félreugrani viszont senki nem ugrik félre, mert vágyni azért lehet rá.
VESPA 300 GTS - 2017 (Totalbike teszt)
2018-02-09
VESPA 300 GTS - 2017 (Totalbike teszt)
Felejtsd el a darazsakat, összezárt térdeket, repülőmérnöki tervezést és más vespás közhelyeket. A GTS egy élhető, szuperdivatos városi közlekedési eszköz, komolyabb nyűgök nélkül.
PIAGGIO MP3 500 BUSINESS LT (Totalbike teszt)
2018-02-09
PIAGGIO MP3 500 BUSINESS LT (Totalbike teszt)
A gyáváknak meg ott az autó.
Ronda, de praktikus - Piaggio Liberty postásrobogó
2014-06-02
Ronda, de praktikus - Piaggio Liberty postásrobogó
A csomagszállításra átalakított Piaggio Liberty a motoros világ igavonó szamara, ennek megfelelően el kell neki nézni, hogy valószínűtlenül ronda. Ha viszont munkáról van szó, nem ismeri a tréfát.
Vespa GTS Super 300 - 2014
2014-05-10
Vespa GTS Super 300 - 2014
Tipikus olasz: sztereotípia két keréken
Teszt: Vespa Primavera 50 2T
2014-05-06
Teszt: Vespa Primavera 50 2T
A Primavera család legkisebb tagját, az 50 köbcentis, kétütemű verziót teszteltük.
Legendát élesztget a Vespa
2013-11-05
Legendát élesztget a Vespa
A Vespa az eredeti Primavera örökségét igyekezett modernebb formába bújtatni, céljuk pedig egy városi forgalomban is jól használható, könnyen kezelhető, agilis, kényelmes robogó elkészítése volt
A Piaggio bemutatta az új multimédia platformját az X10-esen
2012-07-10
A Piaggio bemutatta az új multimédia platformját az X10-esen
A Piaggio lerántotta a leplet a fedélzeti multimédia rendszeréről, melynek segítségével iPhone-t lehet csatlakoztatni az X10-es maxi robogóhoz.
Stílushordozó
2012-03-29
Stílushordozó
Felmenői számos filmben szerepeltek, nyergükben világ-sztárok pózoltak. 1946-os elődje az első igazi robogónak tekinthető, s azóta világszerte rajongók milliói tömörülnek klubokba.
A Vespa legújabb VASPAripája
2012-03-29
A Vespa legújabb VASPAripája
Létezik az a típusú ember, aki számára a robogózás az önkifejezés egy formája. Számukra a robogó olyan, mint a festőnek a vászon: médium, amelyen keresztül üzenhetnek a világnak.
Kis Ékszer
2012-03-29
Kis Ékszer
A vadonatúj Vespa LX 125 több mint méltó utódja az ET4-nek. Finoman adaptálva a nagyobb GT formáit, igazi gyöngyszem a kistestű negyedliteresek között.
Vespa GTS 250 ie
2012-03-29
Vespa GTS 250 ie
Piros, mint egy tűzoltókocsi, és legalább olyan gyors is: 250 köbcentiméteres lökettérfogatával és 22 lóerejével az új, befecskendezős GTS 250 ie a valaha létezett legerősebb és legjobb Vespa.
Itáliai Elegancia
2012-03-29
Itáliai Elegancia
Jellegzetes formatervezésű Vespák immáron több mint 60 éve jelentek meg az utakon. Az elsőként csak Olaszországban sikeres márka mára nemcsak egy ismert robogó-családdá nőtte ki magát, hanem eleganciát és olasz életérzést kifejező szimbólummá vált az egész világon.
Vespa Granturismo (forrás: www.motorinfo.hu)
2012-03-28
Vespa Granturismo (forrás: www.motorinfo.hu)
Az eddig gyártott legerősebb és legnagyobb végsebességű Vespa - vízhűtéses motor, 12 hüvelykes kerék, két tárcsafék, s külalakja pedig hű marad az eddigi érzésvilággal.