Tesztek

Kis Ékszer
Kis Ékszer
2012-03-29

A Vespa egy sikertörténet. A gyár 1946-os fennállása óta 17 milliót adtak el a híres lemezvázas robogóból  világszerte. Hogy mi teszi a Vespákat még ma is oly vonzóvá? A cég alapelve, hogy modelljei évről évre frissüljenek, fejlődjenek, ám néhány dologban soha ne változzanak: utánozhatatlan "Vespaságukban" - hogy már messziről ki lehessen szúrni a hanyag eleganciát és sajátos formavilágot -, a vezetési élményben, kidolgozási minőségükben és megbízhatóságukban.

Az LX az 1996-ban bemutatott FT modellt hivatott leváltani, melyből megjelenése óta 460 000 darab talált gazdára e közel tíz év leforgása alatt. A cég 60 éves fennállásának tiszteletére alkották meg az LX 125-öt, a 139-ik Vespa modellt, talán ezért is sikerült ilyen kis ékszernek. 11 colos első kereket, nagyobb tárcsaféket és új tükröket kapott, és már puszta eleganciájával felhívja magára a figyelmet. Mindegy, hogy egy olasz kávézó előtt parkol, vagy a belváros szürke betonján gurul, biztos, hogy mindenki utána fordul. A hatalmas fényszóró a króm kerettel, az ugyancsak krómozott utaskapaszkodó, a jellegzetes vonalvezetés, a bal oldalon felfogatott első kerék és a világosbarna bőr nyereg üde, mégis komoly külsőt kölcsönöz. Egy utánozhatatlan egyéniség, amely  formavilágában retro, technikájában modern. Kicsit hasonlít a Land Rover Defender modelljéhez. A Defender újabb és újabb verzióinál is azt az elvet tartják szem előtt a mérnökök, hogy az 50-es években megjelent első modellhez képest kívülről lehetőleg minimálisan változzon csak a jármű, és a Vespákon is valami hasonló dolog figyelhető meg.

Nyeregbe ülve az embernek  először a hatalmas műszerfal tűnik fel, mely pontosan leolvasható; órát, benzinszintjelzőt és jelzőfényeket foglal magába. A műszerek kellemes, mogyoróbarnás háttérben helyezkednek el - ez az ülés színével harmonizál. A kezelőszervek igen különösek, például az indexkapcsoló is aszimmetrikus. Ez nem kellemetlen, hiszen minden gomb könnyedén és biztosan kapcsolható. Az új tükrök vastag krómozott szárakon nyugszanak, s mivel magasra nyúlnak, kitűnően látják el feladatukat. Mikor az ember a padlólemezre helyezi a lábát, meglepődik, a talpa igen mélyen foglal helyet a hosszában futó gumicsíkokon. Ebben a pózban kellemes motorozni, nem gémberedünk el, sőt a nyereg elég helyet kínál az utasnak is, aki a már említett króm keretbe nyugodtan fogódzkodhat.

A motor "pöccre" indul az önindító segítségével, de berúgókart is találni a blokk bal oldalán. Mikor életre kel, selymesen,mondhatni elegánsan jár. Feltűnés nélkül teszi a dolgát, nem produkál rezgéseket A maga 125 köbcentijével kellemesen tol, jól harap. A kezelhetőségében is pompás az LX. Pont oda megy, ahova az ember akarja. Szinte csak gondolni kell és már egyik oldaláról a másikra fordul, könnyed, pontos. Ennek egyik titka, hogy, mint minden Vespa, az LX is önhordó fémlemez karosszériára épül. A kaszni egyben a váz szerepét is betölti, és rendkívül merev. Ennek áldásos hatása az irányíthatóságban és stabilitásban nyilvánul meg. Árnyoldala pedig az, hogy ha az ember elesik, és az LX az oldalán csúszik, akkor a keletkezett sérüléseket nehezebb kijavítani, mint ha csupán egy műanyag idomot kéne kicserélni.
A mesés kezelhetőség másik tényezője a futómű. Hangolása nagyon jól sikerült, pont az arany középutat találták meg az olasz mérnökök: feszes, kanyarokban jól tart, viszont a kátyúkat és úthibákat is elnyeli. Ha kisebb útegyenetlenségen haladunk át, nem érzünk kellemetlen vibrációt, nem jön át sem a nyergen, sem a kormányon zavaró rázkódás. A kisebb kátyúkat és a kanyarokat ugyanúgy kezeli, mint sok más problémát: elegánsan. Persze mindennek vannak határai, a csúnya fagyáskárok azért igen megrázzák a 11 collal még mindig eléggé kis kerekű Vespát. Fékei sem vallanak szégyent, jól szinkronban vannak egymással és a hátsó remekül egészíti ki az első tárcsa fékerejét.

De a legjobb a Vespán mégis az, hogy bárki, aki felpattan rá, egy időutazás részesévé válik. Mit él át? Hirtelen összekeveredik a jelen és a múlt, az ember az olasz Riviéra meleg napsugarát érzi az arcán és Cappuccino ízét a szájában. De a legjobb, hogy mégis egy modern jármű minden előnyét is élvezi közben. Az LX már csak ilyen.

Korábbi tesztek



VESPA PRIMAVERA 125 I-GET – 2017. (Totalbike teszt)
2018-02-09
VESPA PRIMAVERA 125 I-GET – 2017. (Totalbike teszt)
Új Vespáról írni kicsit szívás, ugyanis a svungos fejlesztések általában a Piaggio csoport más márkáinál csapódnak le, az újságíró pedig izzadhat, hogy mit írjon az új színről és krómcsíkokról. Félreugrani viszont senki nem ugrik félre, mert vágyni azért lehet rá.
VESPA 300 GTS - 2017 (Totalbike teszt)
2018-02-09
VESPA 300 GTS - 2017 (Totalbike teszt)
Felejtsd el a darazsakat, összezárt térdeket, repülőmérnöki tervezést és más vespás közhelyeket. A GTS egy élhető, szuperdivatos városi közlekedési eszköz, komolyabb nyűgök nélkül.
PIAGGIO MP3 500 BUSINESS LT (Totalbike teszt)
2018-02-09
PIAGGIO MP3 500 BUSINESS LT (Totalbike teszt)
A gyáváknak meg ott az autó.
Ronda, de praktikus - Piaggio Liberty postásrobogó
2014-06-02
Ronda, de praktikus - Piaggio Liberty postásrobogó
A csomagszállításra átalakított Piaggio Liberty a motoros világ igavonó szamara, ennek megfelelően el kell neki nézni, hogy valószínűtlenül ronda. Ha viszont munkáról van szó, nem ismeri a tréfát.
Vespa GTS Super 300 - 2014
2014-05-10
Vespa GTS Super 300 - 2014
Tipikus olasz: sztereotípia két keréken
Teszt: Vespa Primavera 50 2T
2014-05-06
Teszt: Vespa Primavera 50 2T
A Primavera család legkisebb tagját, az 50 köbcentis, kétütemű verziót teszteltük.
Legendát élesztget a Vespa
2013-11-05
Legendát élesztget a Vespa
A Vespa az eredeti Primavera örökségét igyekezett modernebb formába bújtatni, céljuk pedig egy városi forgalomban is jól használható, könnyen kezelhető, agilis, kényelmes robogó elkészítése volt
A Piaggio bemutatta az új multimédia platformját az X10-esen
2012-07-10
A Piaggio bemutatta az új multimédia platformját az X10-esen
A Piaggio lerántotta a leplet a fedélzeti multimédia rendszeréről, melynek segítségével iPhone-t lehet csatlakoztatni az X10-es maxi robogóhoz.
Stílushordozó
2012-03-29
Stílushordozó
Felmenői számos filmben szerepeltek, nyergükben világ-sztárok pózoltak. 1946-os elődje az első igazi robogónak tekinthető, s azóta világszerte rajongók milliói tömörülnek klubokba.
A Vespa legújabb VASPAripája
2012-03-29
A Vespa legújabb VASPAripája
Létezik az a típusú ember, aki számára a robogózás az önkifejezés egy formája. Számukra a robogó olyan, mint a festőnek a vászon: médium, amelyen keresztül üzenhetnek a világnak.
Vespa GTS 250 ie
2012-03-29
Vespa GTS 250 ie
Piros, mint egy tűzoltókocsi, és legalább olyan gyors is: 250 köbcentiméteres lökettérfogatával és 22 lóerejével az új, befecskendezős GTS 250 ie a valaha létezett legerősebb és legjobb Vespa.
Cappuccino Racer - Vespa GTS i.e.
2012-03-29
Cappuccino Racer - Vespa GTS i.e.
Hogy mi a GTS 250? Retro robogó? Nem. Cappuccino racer, a nagy café racerek mintájára, mert ugyanolyan jól mutat a kávéház teraszán, mint amilyen dinamikusan halad a forgalomban.
Itáliai Elegancia
2012-03-29
Itáliai Elegancia
Jellegzetes formatervezésű Vespák immáron több mint 60 éve jelentek meg az utakon. Az elsőként csak Olaszországban sikeres márka mára nemcsak egy ismert robogó-családdá nőtte ki magát, hanem eleganciát és olasz életérzést kifejező szimbólummá vált az egész világon.
Vespa Granturismo (forrás: www.motorinfo.hu)
2012-03-28
Vespa Granturismo (forrás: www.motorinfo.hu)
Az eddig gyártott legerősebb és legnagyobb végsebességű Vespa - vízhűtéses motor, 12 hüvelykes kerék, két tárcsafék, s külalakja pedig hű marad az eddigi érzésvilággal.