Tesztek

Teszt: Vespa Primavera 50 2T
Teszt: Vespa Primavera 50 2T
2014-05-06

Ki ne emlékezne a Római vakáció című filmre, amiben Audrey Hepburnre rátalál az igaz szerelem? Abban az időben senki nem ismerte a social media kifejezést, de a motort, amin a világ talán legszebb nője élt át feledhetetlen pillanatokat, mindenki. Vannak dolgok, amiknek nem kell reklám, népszerűségük szinte örök. A Vespa tökéletes példa erre, ha a szemünk előtt feltűnnek a jellegzetes vonalak, azonnal melegség tölti el a szívünket. Olyan ez, mint mikor meglátjuk az első fecskepárt air-race pilótákat megszégyenítő módon száguldani az ágak között: tudjuk, hogy itt a tavasz és hamarosan beköszönt a nyár.

Mindenkiben más képeket idéz fel egy kis Vespa látványa. Bennem leginkább egy nyüzsgő várost, a városban egy teret egy kellemes meleg estén, ahol pár lépésre tőlünk gyerekek játszanak, ősz hajú férfiak vitatkoznak, miközben vörösbort kortyolgatnak.

Egy biztos, a tavasz nevet viselő Primavera sokak életét tette színesebbé évtizedeken keresztül, és most újra itt van, hogy mint Cupido kis trükkje, ismét boldoggá tegye azokat, akik a közelébe kerülnek.

Stílusosan 1968 tavaszán mutatta be a Vespa 125 köbcentis modelljét, a Primaverát, mely a Vespa egyik legtartósabb modellje lett. Modern változata, az új Primavera a 2013-as milánói mustrán mutatkozott be a nagyközönségnek. 

A gyártó semmit nem bízott a véletlenre, egyből négy változatot sorakoztatott a modellnév mögé. Elérhető 2T és 4T változatban 50 cm³ hengerűrtartalommal, valamint 4T 125 és 150 köbcentis verzióban. A modellek megjelenése megegyező, csupán kisebb különbségeket találunk: a nagyobb testvér taposója fémből készült és színre fújt, valamint LED alapú indexeket kapott.

A bemutatón hangsúlyozták, hogy az új modell nem az LX „ráncfelvarrott” kiadása - az LX modellt ki is vezetik a piacról -, hanem egy teljesen új konstrukció, amibe a mérnökök a negyvenöt évvel ezelőtti modell tulajdonságait rejtették korszerű frissességgel és dinamizmussal párosítva. A tervezéskor elsősorban a vezetési kényelemre, az úttartásra és a biztonságra koncentráltak.

A motor megjelenése első pillantásra magával ragadó, minden apró részlet kidolgozott és minőségi. A V alakú kulcs, ami szinte egy kis szívet formál, éppúgy hozzátartozik az összhatáshoz, mint a gázmarkolat mintázatában feltűnő Vespa felirat. Éreztünk rokoni vonásokat a 946-os modellel, amelynek formavilága megkérdőjelezhetetlenül gyönyörű. A design tiszta és elegáns, a farokidom hegyes vonala messziről felismerhető, és kellő egyediséget ad a Primaverának.

Tesztünk alanya a legkisebb testvér, az 50-es 2T modell.

A kulcs elfordítása után azonnal életre kel az erőforrás, ami annyira halk alapjáraton, hogy szinte megállapíthatatlan a motor típusa. Némi melegítés után már az első gázadásnál érezzük, hogy kétütemű motorral van dolgunk. Az egyhengeres, 50 köbcentis, 4,4 lóerős, léghűtéses, karburátoros motor könnyedén, pörgősen veszi a fordulatot, és nagyon határozottan gyorsít 60 km/h sebességig. E fölött képes még némi erőt kifejteni, de az már nem mérvadó.

Kétütemű motorral szerelni egy robogót mindig izgalmas kihívás. A motor karakterisztikájának köszönhetően a legnagyobb feladat a kezelhetőség és a megfelelő gázreakció kivitelezése. A Vespa mérnökei tökéletesen oldották meg a feladatot: folyamatos gyorsításra vagyunk képesek, és az erőleadás is szinte teljesen egyenletes. Nem torpan meg, és nincs szüksége magas fordulatszámra a megfelelő teljesítmény leadásához. A budai emelkedőkön 45-50 km/h sebességgel kapaszkodott felfelé álló helyzetből indulás ellenére is. A blokk könnyedén képes felvenni a város tempóját és meglepően jól mozgatja az egyébként nem kisméretű kasznit.

A tervezésnél kiemelt szerepet játszott az új alváz merevségének növelése, és ezzel a motor úttartásának javítása. A Vespa ennek érdekében teljesen robotizált gyártástechnológiát vezetett be a Primavera alváz készítésénél.

Az eredmény tényleg lenyűgöző. Minimális instabilitás sincs fékezéskor, és a Primavera kanyarstabilitása is sokat javult a korábbi LX modellhez képest. Ebben persze szerepet játszik az új ESS első futómű, valamint a megnövelt 11" kerekek.

Pontos ívtartást biztosít, és alig érzékelhető a kanyarbemenetnél megszokott billenés. Az út hibáira is rendkívül jól reagál, nagyobb kátyúk esetén egy teljes rugózás után visszaáll a nyugalmi pozícióba. A hátsó rugót igényeinknek megfelelően, négy fokozatban állítható. A motor alacsony súlypontjának és jól eltalált ülésmagasságának köszönhetően könnyedén fordulhatunk meg vele a legkellemetlenebb szituációkban is.

A megnövelt méretű kaszninak rengeteg pozitív hozadéka van. Kényelmesen elférünk és a megemelt kormánymagasságnak köszönhetően üléspozíciónk hosszú távon is kényelmes. Az ülésmagasságot 780 mm-re csökkentették, aminek köszönhetően szinte bármilyen testalkattal vagy nemmel biztosan irányíthatjuk a kis Primaverát.

Az ülés alatti rekeszben (14,3-16,6 liter) elfér egy zárt bukósisak, míg az extraként vásárolható dobozban az utas sisakja is helyet talál.

Elöl kétdugattyús tárcsafék dolgozik 200 mm-es tárcsával, ami elegendő fékerővel lassít, és érezhető nyomásponttal rendelkezik. Hátul egy 110 mm-es dobfék teljesít szolgálatot, melynek adagolhatósága megfelelő, de nyomáspontja már kevésbé érezhető. Érdekes, hogy az 50 cm³ 4T verziót hátul már 140 mm-es dobfékkel szereli a gyár.

Üzemanyag tankja hét liter benzin befogadására alkalmas, amivel megközelítőleg 250 kilométert motorozhatunk a használat módjától függően. Az olaj számára egy külön tartályt találunk a benzintartály mellett.

A műszerezettség egyszerű, de jól átlátható. Az analóg kilométeróráról leolvashatjuk a sebességüket km/h-ban és mph-ban is. Közepén egy kis digitális kijelző tájékoztat az összes megtett kilométerről, a szakasz távolságról és az üzemanyag szint állapotáról.

A Michelin által szállított gumik nagyon jól illenek a Vespa menettulajdonságaihoz. Volt módom vízen is kipróbálni a futófelületet, és a mindössze 240 kilométert megtett abroncsok jó irányíthatóságról tettek tanúbizonyságot száraz és vizes aszfalton egyaránt. A megnövelt méretű kerék kanyarstabilitásban kiváló, de a jó padkázási képességhez még mindig kevés. Kétszer próbáltam felkapaszkodni egy járdára álló helyzetből, de a padka mindig megvezette a gumi profilját, így végül meghátráltam és kerestem egy feljárót. Lefelé viszont már nem jelentett gondot, ahogy a kaszni hasmagassága is teljesen megfelelő.

A Primavera szélvédelme alapvetően is több mint megfelelő, de az extraként vásárolható plexivel egyenes tökéletes. Semmilyen szél nem éri az arcunkat, ami meleg nyári napokon akár zavaró is lehet. Bár nekem inkább a motor mozgatásánál gyűlt meg a bajom a hatalmas plexivel, folyamatosan útban volt, ami persze lehet, hogy csak megszokás kérdése.

A teszt végére teljesen megszoktam a kis Vespát. Dinamikusan lehet közlekedni vele a legnagyobb városi dugókban is, nyugodtan odaállhatunk a kocsisor elejére egy lámpánál, kellő erővel rendelkezik az elgyorsuláshoz, és ezt 60 km/h-ig torpanás nélkül képes teljesíteni.

Megfelelő alternatívája lehet a városi tömegközlekedésnek. Két személlyel is megbirkózik, jól pakolható, és használhatjuk vele a buszsávot.

Gyönyörűen kidolgozott részletek, egyértelműen nagyrobogós színvonal és stabilitás jellemzi. Kényelmes üléspozíciót és nagy helyet kapunk a lábnak, ami jó szélvédelemmel párosul. Ajánlom mindenkinek, aki szereti a hagyományos dolgokat, és értékeli az aprólékos, finom megmunkálást jó designnal párosítva. Ára a hazai piachoz képest borsos, de ezért cserébe olyan élmény részesei lehetünk, amit egész biztosan csak az itáliai Vespa tud nyújtani lassan hetven éve.

Motortípus: egyhengeres, kétütemű
Hengerűrtartalom: 49 cm
Furat / löket: 40/39,3 mm
Maximális teljesítmény: 3,2kW (4,4 LE) 7,500/min
Maximális forgatónyomaték: 4,4 Nm 6,500/min
Üzemanyag-ellátás: karburátor 
Indítórendszer: elektromos / berúgó kar 
Hűtés: léghűtéses 
Sebességváltó: fokozatmentes automata
Fék elöl: 200 mm tárcsafék
Fék hátul: 110 mm dobfék 
Gumiabroncs elöl: 110/70-11” 
Gumiabroncs hátul: 120/70-11” 
Hossz / szélesség: 1770/740 mm 
Ülésmagasság: 780 mm 
Tengelytávolság: 1340 mm 
Tanktérfogat: 7 liter
Súly: 116 kg

Forrás: www.motorinfo.hu

Korábbi tesztek



VESPA PRIMAVERA 125 I-GET – 2017. (Totalbike teszt)
2018-02-09
VESPA PRIMAVERA 125 I-GET – 2017. (Totalbike teszt)
Új Vespáról írni kicsit szívás, ugyanis a svungos fejlesztések általában a Piaggio csoport más márkáinál csapódnak le, az újságíró pedig izzadhat, hogy mit írjon az új színről és krómcsíkokról. Félreugrani viszont senki nem ugrik félre, mert vágyni azért lehet rá.
VESPA 300 GTS - 2017 (Totalbike teszt)
2018-02-09
VESPA 300 GTS - 2017 (Totalbike teszt)
Felejtsd el a darazsakat, összezárt térdeket, repülőmérnöki tervezést és más vespás közhelyeket. A GTS egy élhető, szuperdivatos városi közlekedési eszköz, komolyabb nyűgök nélkül.
PIAGGIO MP3 500 BUSINESS LT (Totalbike teszt)
2018-02-09
PIAGGIO MP3 500 BUSINESS LT (Totalbike teszt)
A gyáváknak meg ott az autó.
Ronda, de praktikus - Piaggio Liberty postásrobogó
2014-06-02
Ronda, de praktikus - Piaggio Liberty postásrobogó
A csomagszállításra átalakított Piaggio Liberty a motoros világ igavonó szamara, ennek megfelelően el kell neki nézni, hogy valószínűtlenül ronda. Ha viszont munkáról van szó, nem ismeri a tréfát.
Vespa GTS Super 300 - 2014
2014-05-10
Vespa GTS Super 300 - 2014
Tipikus olasz: sztereotípia két keréken
Legendát élesztget a Vespa
2013-11-05
Legendát élesztget a Vespa
A Vespa az eredeti Primavera örökségét igyekezett modernebb formába bújtatni, céljuk pedig egy városi forgalomban is jól használható, könnyen kezelhető, agilis, kényelmes robogó elkészítése volt
A Piaggio bemutatta az új multimédia platformját az X10-esen
2012-07-10
A Piaggio bemutatta az új multimédia platformját az X10-esen
A Piaggio lerántotta a leplet a fedélzeti multimédia rendszeréről, melynek segítségével iPhone-t lehet csatlakoztatni az X10-es maxi robogóhoz.
Stílushordozó
2012-03-29
Stílushordozó
Felmenői számos filmben szerepeltek, nyergükben világ-sztárok pózoltak. 1946-os elődje az első igazi robogónak tekinthető, s azóta világszerte rajongók milliói tömörülnek klubokba.
A Vespa legújabb VASPAripája
2012-03-29
A Vespa legújabb VASPAripája
Létezik az a típusú ember, aki számára a robogózás az önkifejezés egy formája. Számukra a robogó olyan, mint a festőnek a vászon: médium, amelyen keresztül üzenhetnek a világnak.
Kis Ékszer
2012-03-29
Kis Ékszer
A vadonatúj Vespa LX 125 több mint méltó utódja az ET4-nek. Finoman adaptálva a nagyobb GT formáit, igazi gyöngyszem a kistestű negyedliteresek között.
Vespa GTS 250 ie
2012-03-29
Vespa GTS 250 ie
Piros, mint egy tűzoltókocsi, és legalább olyan gyors is: 250 köbcentiméteres lökettérfogatával és 22 lóerejével az új, befecskendezős GTS 250 ie a valaha létezett legerősebb és legjobb Vespa.
Cappuccino Racer - Vespa GTS i.e.
2012-03-29
Cappuccino Racer - Vespa GTS i.e.
Hogy mi a GTS 250? Retro robogó? Nem. Cappuccino racer, a nagy café racerek mintájára, mert ugyanolyan jól mutat a kávéház teraszán, mint amilyen dinamikusan halad a forgalomban.
Itáliai Elegancia
2012-03-29
Itáliai Elegancia
Jellegzetes formatervezésű Vespák immáron több mint 60 éve jelentek meg az utakon. Az elsőként csak Olaszországban sikeres márka mára nemcsak egy ismert robogó-családdá nőtte ki magát, hanem eleganciát és olasz életérzést kifejező szimbólummá vált az egész világon.
Vespa Granturismo (forrás: www.motorinfo.hu)
2012-03-28
Vespa Granturismo (forrás: www.motorinfo.hu)
Az eddig gyártott legerősebb és legnagyobb végsebességű Vespa - vízhűtéses motor, 12 hüvelykes kerék, két tárcsafék, s külalakja pedig hű marad az eddigi érzésvilággal.