VESPA PRIMAVERA 125 I-GET – 2017. (Totalbike teszt)
szeptember 9, 2024Új Aprilia SR125
október 3, 2024Már több, mint húsz éve tudjuk, milyen egy igazán jó, középkategóriás sportmotor. Könnyű, jó futómű, jó fékek, visítós száztíz lóerő. A felirat szinte mindegy is, GSX-R600, R6, CBR600RR, ZX-6R. De ott van még akár az egzotikus Ducati 748 vagy 749, hogy az olaszosok se rohanjanak ki ingeiket szaggatva az utcára, miközben olvassák a cikket.
Miért jók ezek? Mert a mi szintünkön pont olyan gyorsak vagyunk velük, mint egy ezressel, pont olyan jól is néznek ki,
és pont pár millával olcsóbbak is… voltak!
Galéria: Teszt: Aprilia RS 660
Aztán valaki kitalálta, hogy „nem gazdaságos a gyártásuk”. Persze lehet sosem volt az, csak évtizedekig ez nem tűnt fel senkinek. A lényeg, hogy most már (legalábbis itt Európában) nincs olyan opció, hogy veszek a boltban egy jó kis hatkilóst. Ha valami igazán dögös kell, akkor toljál ki egy 200 lovas ezrest, úgyis az való mindenkinek. Ja, nem! Jó lenne mégis valami kevéssé gyilkos gép, amolyan beszálló kategóriának. Legyen olcsóbban gyártható, de ugyanolyan parasztvakítós, és akkor mindenki boldog. Erre a következtetésre juthattak az Apriliánál is, és (nem túl) gyorsan összeütöttek egy sorkettes, 100 lovas kis bringát, minden földi jóval meghintve.
62
Persze gyanítani lehetett, hogy az alap gép nem Öhlins gátlókon fog az útnak támaszkodni, mint az EICMA-n bemutatott prototípus, de valami egyszerűbb futómű is lehet megfelelő. Aztán nagy nehezen Noaléban kiizzadták magukból a széria gépet, és hát igazunk lett. A hátsó gátló például jóindulattal is meglehetősen egyszerű darab, de az eleje sem egy míves remekmű.
62
Az RS 660 azonban szerencsés csillagzat alatt született, ugyanis az RS 660 teszje és a cikk megírása között végigpróbáltam a konkurenciát is, ami teljesen más kontextusba helyzete a 660-at. Kiderült, hogy a kissé hitványnak tűnő futóműve valójában még így is jó, a le-fel gyorsváltóval szédített váltója még annak ellenére is remek, hogy egyesbe visszaváltásoknál időnként üresbe szalad. Hogy a rakat elektronikai beállítás, a színes műszerfallal együtt párját ritkítja.
62
És nem a szögegyszerű központi rugóstagot kell ekézni, vagy éppen az elnagyolt felső villahidat megfújatni, hanem örvendezni kell az aluváznak, a míves alu lengővillának, a potens erőforrásnak és a harapós fékeknek.