Tesztek

A Vespa legújabb VASPAripája
A Vespa legújabb VASPAripája
2012-03-29

A legtöbb ember számára a robogó nem több, mint közlekedési eszköz: egy jármű, amely a csúcsforgalom és a bedugult utak elleni legjobb orvosság. Ha úgy tetszik: munkaeszköz. Mások számára viszont a közlekedésnek ez a módja életforma. Tovább megyek: létezik az a típusú ember, aki számára a robogózás az önkifejezés egy formája.
Számukra a robogó olyan, mint a festőnek a vászon: médium, amelyen keresztül üzenhetnek a világnak.

A gyártók tisztában vannak ezzel jelenséggel, nem véletlenül ennyire színes a robogópiac kínálata. Jól megfér más mellett a legbigottabb, legkonzervatívabb vonalvezetésű gép és a legharapósabb külsejű sportmasina, a retro, nem különben a luxus cruiser. Egyes országokban a Vespa nem egyszerűen "egy" robogó, hanem "a"
robogó. Minden túlzás nélkül kijelenthetjük, hogy Vespa világszerte kultikus kedvenccé vált. A Vespa kiállta az idő próbáját, még ma is kitűnően megállja a helyét a piacon.

A Piaggio első Vespa robogója 1946-ban gördült le a futószalagról és a gyártás azóta is folyamatos. Ennek köszönhetően a világnak aligha akad olyan szeglete, ahol ne csengne ismerősen a Vespa név. A Vespa ikonná vált, így méltán büszke a Piaggio erre a kicsit nyers, ugyanakkor roppant stílusos járműre.

A kultikus tárgyak fittyet hánynak a körülöttük lévő világra, mely folyamatosan és iszonyú tempóban változik. Előbb, vagy utóbb azonban ezek a tárgyak is megkophatnak és könnyen napjaink versengő robogópiacának áldozatává válhatnak. De a Piaggio nem adja olyan olcsón a bőrét. Kompromisszumot kötött az idővel: a múltat ötvözte a
jövővel és így született meg az új Vespa Granturismo (GT).

Ami örök

Jóllehet, a Piaggio ezrével termeli a műanyag borítású robogókat az utóbbi években, a Vespa esetében kivételt tett és megmaradt a hagyományos fém burkolatnál. A csupa fém-dizájn - amit 57 évvel ezelőtt alkalmaztak először robogón -, még mindig ugyanolyan könnyű és erős, mint a kezdetekkor. Noha némi műanyagot  felhasználtak a GT-n, a préselt acélból készült váz azt bizonyítja, hogy ezt megpróbálták minimálisra korlátozni. Így bizonyos értelemben nem áll fenn annak a veszélye, hogy rosszul rögzített műanyag idomokkal találkozunk. Továbbá az acéltest segít megőrizni a Vespa egyéniségét, sőt hangsúlyosabbá teszi azt.

A Piaggio nem titkolja, hogy a Vespa GT formaterve sok álmatlan éjszakát okozott a tervezőknek. Mind a formális kritériumok, mind az érintettek érzelmi kötődése megkövetelte, hogy ennek a népszerű robogónak a legújabb generációja jól felismerhető utódja legyen a nagy elődnek. Nagyon vigyáztak arra, hogy ne úgy nézzen ki, mint egy
fűnyíró és egy szamovár - együtt töltött, mámoros éjszakájának - gyümölcse. Ezt szem előtt tartva a Vespa GT rekord mennyiségű próbaverziót élt meg, mielőtt meg-született a prototípus. Jól szemlélteti ezt a hosszantartó folyamatot az a roppant érdekes adat, amely szerint a jóval korábban debütáló B500-as fejidoma teljes egészében a Vespa GT tervei alapján készült. Tehát, ha bárkiben felmerülne az ilyenkor szokásos "a tyúk vagy a tojás" kérdése, akkor a válasz egyszerű: a Vespa volt előbb.


Ami megváltozott
A GT a valaha gyártott legnagyobb Vespa, természetesen csak akkor, ha nem számítjuk ide azt a négy méter hosszú, fából készült modellt, amelyet a Piaggio konstruktőrei 1977-ben alkottak promóciós célra. A Granturismo hosszabb is és szélesebb is, mint a jelenlegi ET vagy PX modellek, és stílusát tekintve majdhogynem azt lehet mondani, hogy éppen a kettő metszéspontjában helyezkedik el. A vaskos idomok őrzik a Vespa hagyományt, míg a megnagyobbított lábvédő nagyobb védelmet biztosítanak az időjárás viszontagságai ellen.

A 12 colos gumikkal felszerelt gép nagyobb biztonságérzetet nyújt, mint az ezt megelőző modellek, azonban még így is ügyesen manőverezhetsz vele az autók között. A bukósisaktartóban nem fér el egy zárt bukósisak, viszont a térdvédő idomban megtalálható egy beépített kesztyűtartó és egy csomagtartó kampó, tehát mindent összevetve a csomagoknak bőven jut hely. Természetesen van egy hátsó csomagtartó is, amely közvetlenül a pazar ülés mögött kapott helyet. A Vespa GT utassal is nagyon komfortos. A lábtartó trepnin nem jut hely az utas lábának, viszont egy pár funkcionalista (de stílusos) kihajtható lábtartó gondoskodik az utas kényelméről.

Újdonságnak számít még a Vespán az elől és hátul található hidraulikus tárcsa-fék. Grimeca alkatrészeket építettek be a GT fékrendszerébe, mely márka mára már köztudottan jó minőséget képvisel, annak ellenére, hogy a sport-robogózás terén még nem cseng annyira jól a Grimeca név.

Az iker hátsó felfüggesztés szintén ezen a modellen debütált, amely az oldalas első villával együtt (Vespa trade mark) meglehetősen kényelmes utazást biztosít. A GT egy olyan gép, amelyet kifejezetten ingázásra fejlesztettek ki. Azonban, mint ahogy azt   már a legelején leszögeztük, a Vespa több, mint szimplán közlekedési eszköz. És ez a   legifjabb sarj, azaz az új Vespa GT, méltán lépett a nagy elődök nyomába.

Amit kölcsönkaptak

 Természetesen az újdonság erejével hat az új folyadékhűtéses motor, amely a Vespa esetében alapvetően megegyezik a 200 köbcentis négyütemű, négyszelepes, automata Leader motorral, amelyet a sportos Gilera Runner VXR-ben illetve a Beverly 200-ban találunk. Sok fejtörést okozott a konstruktőröknek a motor beépítése, hiszen ez a választás igazi technikai bravúrt követelt a fejlesztőktől, mivel az eredeti "vespás" vonalvezetést érintetlenül kellett hagyni, és szóba sem jöhetett egy monstrum hűtőrács bevágása. A fejlesztők igazán virtuóz módon oldották meg a problémát: a hűtőt két részre bontották, és az első kerekek mögé rejtették. A kesztyűtartó oldalára erősített finom hűtőventillátorok teszik lehetővé a folyamatos levegő-beáramlást.

Nos, azoknak, akik kipróbálták a donor robogók bármelyikét (Runner, Beverly), azt hiszem, nem kell tovább részleteznünk a dolgot. Akik viszont még nem részesültek ebben a szerencsében, azoknak annyit muszáj elmondanunk, hogy annak ellenére, hogy napjainkban a kétütemű motorok a legnépszerűbbek, a Vespa négyüteműje sem vall szégyent. Különösen meggyőző a teljesítménye, ha figyelembe vesszük a teljes acél
vértet. De biztosra vehető, hogy még így felvértezve is jó pár riválist képes maga mögé szorítani ez a báránybőrbe bújt farkas. Talán nincs olyan fürge, mint a könnyebb Runner, de egészen meglepő teljesítményt képes  produkálni.

Valami... zöld

Az új Vespa GT a környezetbarát motorok egyre szélesedő táborához tartozik. Négyütemű motorjával állítólag nem szennyezi olyan mértékben a környezetet és nem is annyira szomjas, mint a kétütemű társai. Vespáról lévén szó, a burkolat csaknem teljes felszíne fém, és mint ilyen, sérülés esetén sem kell új idomokat vásárolni, egy karosszéria-lakatos megold minden problémát. Ebből adódóan sokkal nagyobb esélyt látok arra, hogy egy Vespát újrahasznosítsanak, mint egy műanyag robogót. Természetesen a festés is környezetbarát  alapanyagokból készült. A krómbetétek nagyban hozzájárulnak ahhoz a múltat idéző külsőhöz, amely - a Piaggio reményei szerint - a jövő robogója lesz.

Bers3rk

Korábbi tesztek



VESPA PRIMAVERA 125 I-GET – 2017. (Totalbike teszt)
2018-02-09
VESPA PRIMAVERA 125 I-GET – 2017. (Totalbike teszt)
Új Vespáról írni kicsit szívás, ugyanis a svungos fejlesztések általában a Piaggio csoport más márkáinál csapódnak le, az újságíró pedig izzadhat, hogy mit írjon az új színről és krómcsíkokról. Félreugrani viszont senki nem ugrik félre, mert vágyni azért lehet rá.
VESPA 300 GTS - 2017 (Totalbike teszt)
2018-02-09
VESPA 300 GTS - 2017 (Totalbike teszt)
Felejtsd el a darazsakat, összezárt térdeket, repülőmérnöki tervezést és más vespás közhelyeket. A GTS egy élhető, szuperdivatos városi közlekedési eszköz, komolyabb nyűgök nélkül.
PIAGGIO MP3 500 BUSINESS LT (Totalbike teszt)
2018-02-09
PIAGGIO MP3 500 BUSINESS LT (Totalbike teszt)
A gyáváknak meg ott az autó.
Ronda, de praktikus - Piaggio Liberty postásrobogó
2014-06-02
Ronda, de praktikus - Piaggio Liberty postásrobogó
A csomagszállításra átalakított Piaggio Liberty a motoros világ igavonó szamara, ennek megfelelően el kell neki nézni, hogy valószínűtlenül ronda. Ha viszont munkáról van szó, nem ismeri a tréfát.
Vespa GTS Super 300 - 2014
2014-05-10
Vespa GTS Super 300 - 2014
Tipikus olasz: sztereotípia két keréken
Teszt: Vespa Primavera 50 2T
2014-05-06
Teszt: Vespa Primavera 50 2T
A Primavera család legkisebb tagját, az 50 köbcentis, kétütemű verziót teszteltük.
Legendát élesztget a Vespa
2013-11-05
Legendát élesztget a Vespa
A Vespa az eredeti Primavera örökségét igyekezett modernebb formába bújtatni, céljuk pedig egy városi forgalomban is jól használható, könnyen kezelhető, agilis, kényelmes robogó elkészítése volt
A Piaggio bemutatta az új multimédia platformját az X10-esen
2012-07-10
A Piaggio bemutatta az új multimédia platformját az X10-esen
A Piaggio lerántotta a leplet a fedélzeti multimédia rendszeréről, melynek segítségével iPhone-t lehet csatlakoztatni az X10-es maxi robogóhoz.
Stílushordozó
2012-03-29
Stílushordozó
Felmenői számos filmben szerepeltek, nyergükben világ-sztárok pózoltak. 1946-os elődje az első igazi robogónak tekinthető, s azóta világszerte rajongók milliói tömörülnek klubokba.
Kis Ékszer
2012-03-29
Kis Ékszer
A vadonatúj Vespa LX 125 több mint méltó utódja az ET4-nek. Finoman adaptálva a nagyobb GT formáit, igazi gyöngyszem a kistestű negyedliteresek között.
Vespa GTS 250 ie
2012-03-29
Vespa GTS 250 ie
Piros, mint egy tűzoltókocsi, és legalább olyan gyors is: 250 köbcentiméteres lökettérfogatával és 22 lóerejével az új, befecskendezős GTS 250 ie a valaha létezett legerősebb és legjobb Vespa.
Cappuccino Racer - Vespa GTS i.e.
2012-03-29
Cappuccino Racer - Vespa GTS i.e.
Hogy mi a GTS 250? Retro robogó? Nem. Cappuccino racer, a nagy café racerek mintájára, mert ugyanolyan jól mutat a kávéház teraszán, mint amilyen dinamikusan halad a forgalomban.
Itáliai Elegancia
2012-03-29
Itáliai Elegancia
Jellegzetes formatervezésű Vespák immáron több mint 60 éve jelentek meg az utakon. Az elsőként csak Olaszországban sikeres márka mára nemcsak egy ismert robogó-családdá nőtte ki magát, hanem eleganciát és olasz életérzést kifejező szimbólummá vált az egész világon.
Vespa Granturismo (forrás: www.motorinfo.hu)
2012-03-28
Vespa Granturismo (forrás: www.motorinfo.hu)
Az eddig gyártott legerősebb és legnagyobb végsebességű Vespa - vízhűtéses motor, 12 hüvelykes kerék, két tárcsafék, s külalakja pedig hű marad az eddigi érzésvilággal.