Tesztek
STÍLUSHORDOZÓ
Forrás: Autóteszt augusztus
Felmenői számos filmben szerepeltek, nyergükben világ-sztárok pózoltak. 1946-os elődje az első igazi robogónak tekinthető, s azóta világszerte rajongók milliói tömörülnek klubokba. Művészeket ihletett, külön naptár készül a tiszteletére, s ki tudja még az élet mely területein keríti hatalmába használóit, akik rajonganak Vespájukért. Minket is megfőzött, pedig csupán a legolcsóbb alapmodellt, az 50 kőbcentis 612-t teszteltük.
Nálunk még ma is különös színfolt az utcán a robogók között patinásnak számító Vespa, legyen szó akár a legnagyobb kétszázasról, akár a legkisebb ötvenesről. Ugyanakkor hazájában, Olaszországban percenként suhan el legalább egy az úton, helyszíntől függetlenül, Rómától a legeldugottabb kis vidéki faluig.
Valójában csupán egy robogó, mint az összes többi, mégis valami más. Nem csak stílusa van, hanem múltja is, hiszen vonalain tetten érhetők az elődök jellegzetességei.
Élőélet
A Vespa ET generációja 1996-ban, a márka ötven-éves évfordulóján jelent meg. Az új sorozat külön-legessége volt, hogy ekkor mutatták be az első négy-ütemű Vespát, az ET4-et, amit nálunk jelenleg 125-ös motorral árusítanak. Az évfordulós sorozatból több mint 400 000 darabot adtak el 2002-ig, és ugyanebben az évben kisebb módosításokat hajtottak végre az ET-n. Ekkor jelent meg a legkisebb, ötvenes négyütemű változata, de a kétütemű továbbra is gyártásban maradt. Ugyan mindkettő eleget tesz az Euro 2-es környezetvédelmi normáknak, a négyütemű csendességével és gazdaságosságával tűnik ki. Ezen kívül csökkentették a nyereg magasságát és az oldaltámasz is megjelent az extralistán.
Érzelemmentesen
A Vespa ET különböző változatai csak az erőforrás lökettérfogatában térnek el egymástól, külső méretüket tekintve megegyeznek. Felépítésüket és fék-rendszerüket az ET-sorozat legerősebb, 150 köbcentis változatához méretezték, így bőven vannak tartalékai. A műanyag takaró-elemek számítógéppel tervezett, merev acélvázat és bevált technikai megoldásokat takarnak. A felfüggesztés érdekességei az elöl alkalmazott alsó vezetőkar,
valamint a hagyományosan tíz colos kerekek. Tesztmotorunkban az ET-sorozat legkisebb erő- forrása, a kétütemű 50-es dohogott, átlagos menet-teljesítményekre sarkallva a 90 kilós Vespát. Persze ez a robogó sohasem a száguldozás szerelmeseinek készült. Mindennapos használatát viszont rengeteg praktikus kiegészítővel könnyíti meg.
Ügyes
Ezek közül először a kormány alatti kesztyűtartó tűnik fel, ami a Vespa ET-vel szoros rokonságban álló Piaggio Liberty-n kívül talán egyetlen másik ötvenesen sincs. Pedig sokszor láttuk hasznát városi kóborlásaink során, hiszen így nem kell mindig felnyitni az ülést, ha valamit gyorsan el akarunk tenni, vagy elő akarunk venni. A robogók jellegzetes kormány alatti akasztóját a Vespán nem a szokásos helyen találjuk, mivel azt az ülés alól lehet kihúzni.
Apropó ülés. Szinte természetes, hogy ez sem olyan, mint a legtöbb robogón, hanem szinte teljesen sík, formázatlan, s mindenhol közel azonos szélességű, aminek kétszemélyes használat során tapasztalhatjuk az előnyeit. A nagyméretű ülés mögött csomagtartóra kötözhetjük csomagunkat, vagy az extraként beszerezhető dobozt. És akkor még nem beszéltünk az ülés alatti, bukósisak tárolására is alkalmas rekeszről. Persze
ez önmagában túl snassz lenne, ezért az ET tárolója egyetlen mozdulattal kiemelhető, így a burkolatok megbontása nélkül hozzáférhetővé válik a motor, meggyorsítva az egyszerűbb javítási műveleteket.
Ez ám az igazi városi robogó. Ha akarjuk málhás szamár, tele csomaggal, vagy kétszemélyes szabad-időjármű, mögöttünk a meghódítandó nagy ő-vel, netán partner a városi csiki-csuki című játékban, vagy egyszerűen csak egy társ, amellyel suhanva élmény a robogózás és még a munka hevében képződött ráncaink is kisimulnak. És senki ne merje azt állítani, hogy ezt bármely másik robogó tudja, ugyanis ez nem igaz. Ha csak ránézünk a Vespa retro, mégis modern, stílusos és elegáns, krómdíszítésekkel ízlésesen tűzdelt vonalaira, egészen más hangulatot áraszt, mint egy sportos külsejű robogó, amelyen hátul nem is biztos, hogy akad hely még valakinek, csomagtartóval - így csomaggal - majd-nem úgy nézne ki, mint egy Ferrari biciklitartóval a tetején, s mindent megteszünk, hogy a mienk legyen a leggyorsabb a városban. Egy ilyen robogón sután mutatnának a Vespa csontszínű műszerei, s talán nem is érdekelne, hogy a vészesen kevés üzemanyagra külön visszajelző figyelmeztet, mint az autókban.
És mindez így van jól. A Vespa a legtöbb emberben érzelmeket ébreszt, persze az sem baj, ha nem, ők valószínűleg más műszaki cikk iránt sem éreznek semmit, de hát nem vagyunk egyformák. Ám, mint minden, ami különleges a Vespa sem olcsó mulatság, a kétütemű ötvenes 599 900 forintba kerül.
Korábbi tesztek
VESPA PRIMAVERA 125 I-GET – 2017. (Totalbike teszt)
Új Vespáról írni kicsit szívás, ugyanis a svungos fejlesztések általában a Piaggio csoport más márkáinál csapódnak le, az újságíró pedig izzadhat, hogy mit írjon az új színről és krómcsíkokról. Félreugrani viszont senki nem ugrik félre, mert vágyni azért lehet rá.
VESPA 300 GTS - 2017 (Totalbike teszt)
Felejtsd el a darazsakat, összezárt térdeket, repülőmérnöki tervezést és más vespás közhelyeket. A GTS egy élhető, szuperdivatos városi közlekedési eszköz, komolyabb nyűgök nélkül.
Ronda, de praktikus - Piaggio Liberty postásrobogó
A csomagszállításra átalakított Piaggio Liberty a motoros világ igavonó szamara, ennek megfelelően el kell neki nézni, hogy valószínűtlenül ronda. Ha viszont munkáról van szó, nem ismeri a tréfát.
Teszt: Vespa Primavera 50 2T
A Primavera család legkisebb tagját, az 50 köbcentis, kétütemű verziót teszteltük.
Legendát élesztget a Vespa
A Vespa az eredeti Primavera örökségét igyekezett modernebb formába bújtatni, céljuk pedig egy városi forgalomban is jól használható, könnyen kezelhető, agilis, kényelmes robogó elkészítése volt
A Piaggio bemutatta az új multimédia platformját az X10-esen
A Piaggio lerántotta a leplet a fedélzeti multimédia rendszeréről, melynek segítségével iPhone-t lehet csatlakoztatni az X10-es maxi robogóhoz.
A Vespa legújabb VASPAripája
Létezik az a típusú ember, aki számára a robogózás az önkifejezés egy formája. Számukra a robogó olyan, mint a festőnek a vászon: médium, amelyen keresztül üzenhetnek a világnak.
Kis Ékszer
A vadonatúj Vespa LX 125 több mint méltó utódja az ET4-nek. Finoman adaptálva a nagyobb GT formáit, igazi gyöngyszem a kistestű negyedliteresek között.
Vespa GTS 250 ie
Piros, mint egy tűzoltókocsi, és legalább olyan gyors is: 250 köbcentiméteres lökettérfogatával és 22 lóerejével az új, befecskendezős GTS 250 ie a valaha létezett legerősebb és legjobb Vespa.
Cappuccino Racer - Vespa GTS i.e.
Hogy mi a GTS 250? Retro robogó? Nem. Cappuccino racer, a nagy café racerek mintájára, mert ugyanolyan jól mutat a kávéház teraszán, mint amilyen dinamikusan halad a forgalomban.
Itáliai Elegancia
Jellegzetes formatervezésű Vespák immáron több mint 60 éve jelentek meg az utakon. Az elsőként csak Olaszországban sikeres márka mára nemcsak egy ismert robogó-családdá nőtte ki magát, hanem eleganciát és olasz életérzést kifejező szimbólummá vált az egész világon.
Vespa Granturismo (forrás: www.motorinfo.hu)
Az eddig gyártott legerősebb és legnagyobb végsebességű Vespa - vízhűtéses motor, 12 hüvelykes kerék, két tárcsafék, s külalakja pedig hű marad az eddigi érzésvilággal.