Tesztek

Vespa Granturismo (forrás: www.motorinfo.hu)
Vespa Granturismo (forrás: www.motorinfo.hu)
2012-03-28

Az eddig gyártott legerősebb és legnagyobb végsebességű Vespa - vízhűtéses motor, 12 hüvelykes kerék, két tárcsafék, s külalakja pedig hű marad az eddigi érzésvilággal.


Megtarja azt a bizonyos nagy bogárra emlékeztető formát, mely szemből azonnal felismerhető, de oldalról talán kevésbé sikerült ezt utánozni.

A Vespa nemrég ünnepelte ötvenedik születésnapját, 138 különböző modellt tudva a háta mögött. Kevés ilyen időtálló márka létezik. A Vespa most az ET4 mellé, megtartva annak kompakt felépítését, a Granturismót helyezte a termékskálára. A név a Vespone-ra (dongó) utal, amelynek nagy motorjainak hangját semmivel sem lehet összetéveszteni.

HI-TECH Technológiai mérföldkőtől van szó a Vespa életében, méey először alkalmaz négyszelepes, négyütemű, vízhűtéses, 125 és 200 köbcentis Euro 2-es motort, két 220 mm-es tárcsaféket és 12 hüvelykes kereket.

ITALIAN STYLE Modern technika - oldschool stílus. A ponderából származó robogó összetéveszthetetlen vonalai bárhonnan is nézzük, a régi dongóra emlékeztetnek. Vagyis... nem egészen. A fényszórót és a pajzsot, illetve a burkolatokat alkotó vonalakat úgy hajlították meg, hogy a végeredmény a szemnek kellemes, elegáns egésszé álljon össze. A folyadékhűtést jól álcázták, az első rész, olyan, mint ahogyan a hagyomány megköveteli, a hűtőt pedig jól elrejtették az első kerék mögé. Ilyen diszkréten talán csak a régi légbeömlőnyílásokat sikerült elrejteni.

AAAAHHRG Minden a Vespára emlékeztetett kivéve a farokrészt, amelyen a stílus egy olyan golyószerű fényszóróban végződik, melyet nem is tudok máshoz hasonlítani, mint egy világító keretbe foglalt japán zászlóhoz. Egy piros bélyeg, középen az irányjelzővel körülötte, ha fékezünk, nyolc lámpából álló piros fényaura veszi körül. Egy igazi Giccs ez a szivárvány, jól rá fog ijeszteni azokra, akik a mesterműnek számító kistestvér, az ET4 stílusának továbbvitelében reménykedtek. Egy olyan részlet, mely egyszerűen nem képezi a téma tárgyát, a minden áron való megújulás kényszerének bizonyítéka.

Kerekded formáiban a Vespa a legújabb technológiát és sok helyet rejt Az acél váz és a karosszéria a gyártó szerint mintegy 250 százalékkal merevebb, mint az egyszerű robogóké. A lemezek alatt a Piaggio talált helyet a 10 literes tanknak, és a tágas tárolónak az ülés alatt, mely akár két sisaknak is elegendő helyet nyújt, igaz, csak szorosan.

MODERN KEREKEK A kerekek könnyebbé válásával modernebb, a 200 köbcentis motor teljesítményéhez jobban illő gumikat is használhattak (120/70 első - 130/70, hátsó). A lengéscsillapításról két állítható teleszkóp gondoskodik - elöl a ma már nem használt, de a Vespára jellemző oszcillációs csavart használtak.

AZ ÁLOMPÁR A fékezésről két 220 mm-es tárcsa gondoskodik (mint már mondtuk,
először a Vespánál) melyekre szükség is van, mert a 200 köbcentis motor 119
km/h-ra tudja gyorsítani a motort. A Leader szériából származó motor már régi
ismerős, ez van más Piaggio, és nem csak Piaggio termékekben is, a maga 20
lóerejével (14,7kW), és 17,5Nm-es nyomatékával biztosítja a motornak a harcos
szívet. A 125 ugyanezekkel a technológiai szinttel dicsekedhet (négy szelep,
víthűtés, katalizátor), de kénytelen beérni 15 lóerővel, és 11,5 Nm-es
nyomatékkal, hogy azok is vezethessék, akiknek csak B típusú vezetői engedélye
van.
ÁRAK OK Az ár is elfogadtható - a 200-asnak 3895 ?, a 125-ösnek 3555 ? az ára.
Széria a dupla támasztó (oldalsó és alsó), az aluminium csomagtartó és az
immobilizer.

 Úton a Vespa Granturismoval
Hogyan megy? Az ergonómiában a Piaggio mindig a legjobb volt. Az új Vespa nemhazudtolja meg magát, méretre szabott helyet biztosítva, amely szinte mindenki számára alkalmas. Az ülés nem magas, sem nem alacsony, sem nem széles sem nem keskeny. A kormány is csak annyira széles, amennyi pont kell, jó magasságban áll,  jó távolságban a testtől, jó egyenesen. Minden oké, még egy Coast to Coast (egyik strandról a másikra *a ford) után is, fáradtságnak nyoma sincs. Az irányítás a szokásos Piaggio. A kapcsolók jó minőségűek, az indexét pl. könnyű használni, de a fényfelvillantásra nincsen ilyen kézre álló lehetőség.

KETTESBEN Szépek és funkcionálisak az utas számára kihúzható pedálok: alumíniumból vannak, jól illeszkednek a karosszériához, egy másodperc alatt kipattinthatók, kényelmes támaszt nyújtanak. Az oldaltámaszték az a bizonyos rugós fajtájú, amelynél mindig attól szokás félni, hogy visszapattan abban a
pillanatban, amint rátámasztjuk a motort. Egy modernebb, biztonsági rendszerrel és kattanással nyíló támaszték jobban esett volna.

RÓMAI VAKÁCIÓK Kátyúk, úthiányok, hungarocell kockák, padkák... Rómában minden megtalálható, ami próbára teheti egy robogó felfüggesztéseit. A Vespa Granturismo   átment a vizsgán, mivel képes volt egy idős hölgy méltóságával vennie a legalattomosabb lyukakat is. Ez a merev, karosszériával egybeépített fémváznak,
a 12 hüvelykes kerekeknek, és a jól szabályozott lengéscsillapítóknak köszönhető. Az akusztikai jelleg is jó szintű, a motor hangja telt, városias. Fürge és vidám Szokatlanul nagy lépés a Vespa számára, de az irányíthatóság
igazi városi jellegű maradt. A robogók stabilitásának igazi próbáját jelentő lámpához való előreevickélés is természetes könnyedséggel hajtható végre, a motor még szinte álló helyzetben is jól egyensúlyozható. Még Róma utcáin is, melyek mintha szappanból készültek volna pedig, könnyű az előzés, és a kanyarodás
is jó ívvel hajtható végre.

LEHELETFINOM A leheletnél is finomabb fékek fémjelzik a Vespa stílusát. Megszorítva a fékeket, a Vespa megfelelő fékutat tesz meg.

VIRÁGBÓL VIRÁGBA Az új Piaggio motorok modern és erős motorok, itt az új Vespa jellemzőihez alkalmazkodtak, melyek a város egyik pontjáról a másikra jutás sebességét tartják szem előtt. A 125-ös is meglepően jól húzza a GT-t, amely jól gyorsul, a legizmosabb robogókkal is tartja a versenyt. A 200-as teltebb, és jobb a gyorsulása, illetve a végsebessége is: a sebességmérő elérheti a 120 km/h-t is.

Korábbi tesztek



VESPA PRIMAVERA 125 I-GET – 2017. (Totalbike teszt)
2018-02-09
VESPA PRIMAVERA 125 I-GET – 2017. (Totalbike teszt)
Új Vespáról írni kicsit szívás, ugyanis a svungos fejlesztések általában a Piaggio csoport más márkáinál csapódnak le, az újságíró pedig izzadhat, hogy mit írjon az új színről és krómcsíkokról. Félreugrani viszont senki nem ugrik félre, mert vágyni azért lehet rá.
VESPA 300 GTS - 2017 (Totalbike teszt)
2018-02-09
VESPA 300 GTS - 2017 (Totalbike teszt)
Felejtsd el a darazsakat, összezárt térdeket, repülőmérnöki tervezést és más vespás közhelyeket. A GTS egy élhető, szuperdivatos városi közlekedési eszköz, komolyabb nyűgök nélkül.
PIAGGIO MP3 500 BUSINESS LT (Totalbike teszt)
2018-02-09
PIAGGIO MP3 500 BUSINESS LT (Totalbike teszt)
A gyáváknak meg ott az autó.
Ronda, de praktikus - Piaggio Liberty postásrobogó
2014-06-02
Ronda, de praktikus - Piaggio Liberty postásrobogó
A csomagszállításra átalakított Piaggio Liberty a motoros világ igavonó szamara, ennek megfelelően el kell neki nézni, hogy valószínűtlenül ronda. Ha viszont munkáról van szó, nem ismeri a tréfát.
Vespa GTS Super 300 - 2014
2014-05-10
Vespa GTS Super 300 - 2014
Tipikus olasz: sztereotípia két keréken
Teszt: Vespa Primavera 50 2T
2014-05-06
Teszt: Vespa Primavera 50 2T
A Primavera család legkisebb tagját, az 50 köbcentis, kétütemű verziót teszteltük.
Legendát élesztget a Vespa
2013-11-05
Legendát élesztget a Vespa
A Vespa az eredeti Primavera örökségét igyekezett modernebb formába bújtatni, céljuk pedig egy városi forgalomban is jól használható, könnyen kezelhető, agilis, kényelmes robogó elkészítése volt
A Piaggio bemutatta az új multimédia platformját az X10-esen
2012-07-10
A Piaggio bemutatta az új multimédia platformját az X10-esen
A Piaggio lerántotta a leplet a fedélzeti multimédia rendszeréről, melynek segítségével iPhone-t lehet csatlakoztatni az X10-es maxi robogóhoz.
Stílushordozó
2012-03-29
Stílushordozó
Felmenői számos filmben szerepeltek, nyergükben világ-sztárok pózoltak. 1946-os elődje az első igazi robogónak tekinthető, s azóta világszerte rajongók milliói tömörülnek klubokba.
A Vespa legújabb VASPAripája
2012-03-29
A Vespa legújabb VASPAripája
Létezik az a típusú ember, aki számára a robogózás az önkifejezés egy formája. Számukra a robogó olyan, mint a festőnek a vászon: médium, amelyen keresztül üzenhetnek a világnak.
Kis Ékszer
2012-03-29
Kis Ékszer
A vadonatúj Vespa LX 125 több mint méltó utódja az ET4-nek. Finoman adaptálva a nagyobb GT formáit, igazi gyöngyszem a kistestű negyedliteresek között.
Vespa GTS 250 ie
2012-03-29
Vespa GTS 250 ie
Piros, mint egy tűzoltókocsi, és legalább olyan gyors is: 250 köbcentiméteres lökettérfogatával és 22 lóerejével az új, befecskendezős GTS 250 ie a valaha létezett legerősebb és legjobb Vespa.
Cappuccino Racer - Vespa GTS i.e.
2012-03-29
Cappuccino Racer - Vespa GTS i.e.
Hogy mi a GTS 250? Retro robogó? Nem. Cappuccino racer, a nagy café racerek mintájára, mert ugyanolyan jól mutat a kávéház teraszán, mint amilyen dinamikusan halad a forgalomban.
Itáliai Elegancia
2012-03-29
Itáliai Elegancia
Jellegzetes formatervezésű Vespák immáron több mint 60 éve jelentek meg az utakon. Az elsőként csak Olaszországban sikeres márka mára nemcsak egy ismert robogó-családdá nőtte ki magát, hanem eleganciát és olasz életérzést kifejező szimbólummá vált az egész világon.